За пръв път печата като ученик в Скопската гимназия през 1917 г. разказа "В очакване" (вестник „Родина“), написан по подражание на Иван Вазов,
под чието влияние впоследствие укрепва дарованието му. През първата половина на 20-те години Талев публикува социални разкази и импресии;
плод на временни леви умонастроения, във вестниците "Работнически вестник", "Работническо единство", "Лъч" и в сп."Нов път". През 20-30-те
години се ориентира към македонския периодичен печат (излизащ в България), обнародва разкази, пътеписни очерци, легенди, импресии във
вестниците "Македонска трибуна", "Свобода или смърт", "Вардар", в сп. "Родина" и др.
Като редактор и директор на в. "Македония" публикува
всекидневно уводни (програмни) статии, полемични материали, коментари, очерци, спомени, разкази, "поетическа география на Македония",
отразяващи героичното минало и трагичното настояще на македонските освободителни борби.
Публицистиката му разкрива фактическа осведоменост и
идейно-политически противоречия, полемичен темперамент, лични пристрастия и самозаблуди; но неизменно е пронизана от дух на страстно
българолюбие и синовна обвързаност със съдбата на родния край.
Във в. "Зора" (30-те и нач. на 40-те години) печата разкази, пътеписи,
спомени, театрални отзиви, портрети на писатели, статии по културни и обществено-политически въпроси. От 1957 публикува в централния периодичен
и литературен печат по проблеми на художественото творчество, историческа белетристика, творческия процес, за личности и явления от националната
литературна история. Първата книга на Димитър Талев "Сълзите на мама" - приказки за деца, носи белезите на неизживян социален сантиментализъм.
Първото му голямо начинание - трилогията "Усилни години" ("В дрезгавината на утрото", "Подем", "Илинден") е смел опит на младия автор
да създаде епическо романово повествуване за прелюдията, кулминацията и поражението на Илинденско-Преображенското въстание (1903),
озарило с пожарите си детството му, породило в младостта убеждението, че "требва да напише нещо големо за Македония". Свидетелство за
творческо дръзновение (Талев няма предходници и значителни съперници в илинденската романова проблематика), трилогията е документ за
ранната целенасоченост, за обречеността на писателя на една съдбовна тема - революционноосвободителните борби из Македония, за полувековното
изстрадване на една идея - свободата на родината. В стремежа към всеобхватност и изчерпателност авторът изгражда повествуване, изпъстрено
с епизоди на илюстративна доказателственост, самоцелно битоописателство и сензационни фабулни ефекти.
Въстанието е представено като дело на
учители-просветители; не се прониква в неговите исторически закономерности, в същината на социалнопсихологическите, националните и локалните
му характеристики. Но в "Усилни години" се съдържат моменти, подсказващи появата на бъдещия писател сърцевед, народопсихолог и историописец:
съзрява концепцията му за човешкия образ като средоточие на историческия живот на нацията, индивидуализацията на героите (убедителна или
тенденциозно преднамерена) става основен изобразителен принцип на художника, а отделни сцени са симптоматични за значителни пластико-изобразителни
възможности. Романистът се движи с по-голяма сигурност в света на второстепенните герои, носители на нравствените добродетели на българина,
на историческия му скептицизъм и съзнателна жертвеност. Набелязват се доминантите в типологията на Талевата историко-психологическа романистика:
намалена до минимум историческа дистанция, историзъм, подвластен на стихията на носталгичните пориви, на изгарящата съпричастност и възрожденското
патосното преклонение пред героичното в неговите национални и индивидуално-човешки измерения. От обект на художествени изследване и реставрация
историческите събития се превръщат в субективно изстрадани, премислени събития в собствената емоционална памет и човешко самосъзнание. Съзрява
Талевият продуктивен автобиографизъм от възрожденски тип, при който биографията на художника съвпада с националната одисея на родния край, а
трагизмът на историческите превратности се изживява като съкровена, неизразима лична болка. Прибързан опит за многопроблемно епическо
сюжетостроене. "Усилни години", е подготвителен етап, "генерална репетиция" за бъдещия четиритомен илинденски романов летопис.
През 30-те години нараства пиететът на писателя към моралните устои на българина, към поезията в делничните взаимоотношения и етичния смисъл
на човешкото битие. Създава разкази с битово-психологическа патриархална тематика, включени в книгите "Златният ключ", "Старата къща" и
"Завръщане". Интертекстуално обвързани с късното му творчество, те съдържат постижения в областта на психологическия реализъм и приобщават
писателя към националната повествователна традиция - Тодор Влайков, Йордан Йовков, Константин Петканов, Стоян Загорчинов.
Книгата
"Великият цар" е свързана с дълголетия интерес на Талев към драматизма на Самуиловата епоха, към властната привлекателност и трагичната
обреченост на личността на средновековния български цар. Писателят оценява по-късно тези книги като необходими "стъпала към големото" —
същинското му художествено-историографско дело.
Димитър Талев създава епос за края на Първото българско царство - „Самуил“ („Щитове каменни“, „Пепеляшка и царският син“ и „Погибел“).
Извороведски характер имат биографичния очерк "Гоце Делчев" и историческо-географското,
политическо описание "Град Прилеп. Борби за род и свобода", съдържащи част от проучената информативно-документална, фактологична основа
на илинденската тетралогия. Отклонение от тази идейно-тематична линия е романът "На завой", посветен на съвременната проблематика, оправдаващ
напускането на политическата сцена в името на частнособственическата реализация, на любовта към земята и нейните пречистващи истини.
Но Талев вече живее, съсредоточен в мащабния си замисъл да напише многотомна романова поредица за Илинденската епопея и трагизма на Балканите по време на войните.
В началото на 40-те години създава първия роман - "Железният светилник", отпечатва завършени глави от него под формата на разкази
във в. "Зора" (№7398, 7403, 7410, 7418, 7437, 7443, 7447, 7453, 7479, 7498, 7540 от 1944). По-късно - при наложената и съзнателно
следвана самоизолация от обществено-политическия и литературен живот, при максимална концентрация и воля за самоотстояване, Талев
написва следващите 2 книги от останалата незавършена (по авторски замисъл) романова серия.
Тетралогията - "Железният светилник",
"Преспанските камбани", "Илинден" и "Гласовете ви чувам" е първият и уникален по обхват и дълбочина в българската литература романов
епос за подготовката, зенита и епилога на Илинденско-Преображенското въстание, изобразено като исторически закономерен, неизбежен етап
от многостепенния процес на разгръщане на Българското национално възраждане и национално-демократична революция.
С епически замах и
възрожденска влюбеност Талев пресъздава борбата на българския народ за независима национална черковна организация, за демократизация
на учебното дело в антидогматичен, антиклерикален дух, за превръщането на българското училище от светско в общонародно. Възстановява
процеса на организиране и утвърждаване на революционните комитети като характерна национална форма и своеобразен принос в развитието
на европейските народноосвободителни движения и национални борби.
Проследява извисяването на българската революционно-демократична мисъл
до водещите тенденции във философско-светогледните системи на времето. Успоредно с това Талев отразява могъщите ренесансови процеси,
протичащи в недрата на една локално ограничена освободителна борба. Летописът прераства в история на разкрепостяването и консолидацията
на ренесансовата личност, усложнени и обременени от сгъстения исторически трагизъм, от абсурдите в националните, политически,
етнопсихологически драми и конфронтация на балканските народи на един географски и исторически кръстопът (края на 19 и нач. 20 век).
Усвоил класическия изобразителен идеал за триединство на морално съвършенство, физическа красота и жизнеустойчивост, писателят изгражда
човешки образи — въплъщение на ренесансова хармоничност и цялостност. Изобразява Илинденската епопея като време на активно изграждане на
българската народностна етична култура, на ускорено формиране на националния характер и ценностна система с устойчив, общочовешки смисъл.